zondag 8 december 2013

Kokosrotsjes

Weer een goed idee opgedaan op de facebookpagina van Broodbuik. Ons Brigitte is een bezige bij :). Heerlijke kokosrotsjes voor bij de koffie of thee. 

Ingrediënten voor 15 stuks

100g kokosschilfers
25g sukrin (online te koop bij Deonlinedrogist.nl)
1 ei
1 eiwit
Paar druppeltjes citroenextract

Bereiding


Kluts het ei en eiwit samen. Giet het over de droge ingrediënten en zet even opzij zodat de kokosschilfers het eimengsel kunnen opnemen. Rol balletjes van het mengsel.
Leg ze op een bakplaat met bakpapier en bak ze in 10-12 minuten lichtbruin in een oven van 180°C. 

Tip: Je kan ze na afkoeling ook nog door gesmolten chocolade rollen. 

Smakelijk!




4 opmerkingen:

  1. Kan ik de 25 gr sukrin vervangen door 25 gr stevia?
    En wat zijn de kokosschilfers? Rasp je die zelf van verse kokos of koop je van dat droge kokosrasp in de winkel?
    Lijkt me een heeeerlijk recept trouwens :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Erica,

    De 25g sukrin komt qua smaak overeen met 25g gewone suiker. Ik weet niet of je liquide stevia zou gebruiken of de stevia om te bakken zoals die van Pure Via. Dan moet je even op de verpakking lezen hoe de verhouding tov suiker zit qua smaak.
    De kokos is gewoon kokosrasp uit de winkel. Ik gebruikte deze: http://www.bioplanet.be/bio/nl/product_detail/3140/horizon-gemalen-kokos-125g
    succes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb ze gemaakt en ze zijn heel lekker. Ik heb toch maar verse geraspte kokosnoot gebruikt en daar gemalen kokos uit een zakje aan toegevoegd omdat het papje anders te nat was.
      Chocola was wel nodig want mijn inschatting voor hoeveel Stevia te gebruiken was te laag. Het lijkt me ook wel lekker om er eens rozijnen door te mixen. :-)

      Verwijderen
  3. Blij dat ze gelukt zijn. Ik werkte eerder nog niet met vers geraspte kokosnoot maar ik kan me voorstellen dat het dan te nat wordt. Zeker als je stevia ipv sukrin gebruikt.
    Die verschillende suikervervangers hebben steeds weer een verschillende zoetkracht. Dat is dus steeds weer even zoeken naar de juiste hoeveelheid. Ook merk ik dat ik opmerkelijk minder zoet eet dan anderen. Zo vonden wij het hier lekker zoet terwijl mijn moeder het net niet zoet genoeg vond. Maar zij is dan ook een echte zoetebek.
    Die rozijntjes lijken me inderdaad lekker erbij. Zal voor een volgende keer zijn :)

    BeantwoordenVerwijderen